Det grundlæggende i ISO

Struktur er en forudsætning for succesrige virksomheder

Hvad er ISO

ISO tilbyder en ramme til at hjælpe virksomheder med at gøre det rigtige på det rigtige tidspunkt med den rigtige mængde ressourcer. Målet er at skabe et systematisk arbejde, hvor alle har forudsætninger for at gøre et godt stykke arbejde.

Der findes mange forskellige ISO-standarder, der omhandler forskellige områder. De mest almindelige er Kvalitet ISO 9001 for at skabe tilfredse kunder, ISO 14001 Miljø for et godt miljø og ISO 45001 Arbejdsmiljø for sunde medarbejdere. De respektive standarder behandler forskellige områder, men de fungerer på samme måde og op til 80 % er almindelige.

ISO-standarderne kræver HVAD der skal være der, men det er op til den enkelte virksomhed at beskrive HVORDAN. Eksempelvis er der krav om, at forskellige dele skal dokumenteres. Men der er ingen krav til, hvordan dokumenterne skal se ud, eller hvor de er gemt.

Hvorfor virksomheder ISO-certificerer sig selv

I mange tilfælde ISO-certificerer virksomheder sig selv, fordi deres kunder efterspørger ISO-certificering. Grunden til, at kunderne efterspørger ISO-certificering, er, at det reducerer risikoen for dem selv. De kan føle større sikkerhed for, at deres leverandør “gør det rigtigt”.

Men der er flere grunde til at arbejde med ISO. Virksomheder, der arbejder med ISO for mere end “kunderne ønsker det”, opnår normalt bedre resultater.

Almindelige problemer i ISO-arbejde

  • Ved ikke hvor jeg skal starte
  • Arbejdet føles spredt, og det er svært at få overblik
  • Arbejde skaber ingen værdi, er kun et papirprodukt
  • Arbejdet opfattes som at tage tid fra andre opgaver

Læs mere om ISO-certificering i 8 trin og hvordan man bliver ISO-certificeret

7 ledelsesprincipper

ISO-arbejdet er baseret på 7 ledelsesprincipper

  • Relationsledelse
  • Faktabaserede beslutninger
  • Aktiv ledelse
  • Medarbejderengagement
  • Proceskontrol
  • Kundefokus
  • Konstant forbedring

Kontakt os i dag, så finder vi en tid til et gratis møde, hvor vi fortæller mere om ISO og hvordan du bliver certificeret.

Miljøanalyse

For at forstå virksomhedens forhold er det vigtigt hele tiden at analysere omverdenen. Det hjælper os med at prioritere, hvad der er vigtigst for virksomheden. Det er for eksempel interessentanalyse, risici & muligheder og teamovervågning.

Faktabaserede beslutninger

For at basere strategiske beslutninger på fakta, skal virksomheden indsamle relevant information og sikre, at de rigtige personer har adgang til oplysningerne. Vores strategiske beslutninger omfatter for eksempel vores kundetilbud, hvilke mål vi sætter, og hvilke leverandører vi samarbejder med.

Aktiv ledelse

Aktiv ledelse er en forudsætning for en effektiv virksomhed. Ledelsen har ansvaret for at skabe forudsætninger for, at alle kan gøre et godt stykke arbejde. Det omfatter blandt andet at arbejde med de rigtige ting på den rigtige måde. Det er ledelsen, der har ansvaret for, at ledelsessystemet fungerer og er godt nok til at understøtte organisationen.

Medarbejderengagement

Det er medarbejderne, der skaber værdien i virksomheden. Engagerede medarbejdere er en forudsætning for tilfredse kunder. Det er derfor centralt at inddrage og engagere medarbejderne.

Proceskontrol

Det er vigtigt, at hele virksomheden arbejder effektivt sammen (ikke separate afdelinger). Proceskontrol betyder at kontrollere, hvordan hver del af virksomheden fungerer og passer sammen med andre dele. Det er lidt ligesom en plan for et hus.

Kundefokus

At indfri kundernes krav og forventninger er virksomhedens vigtigste opgave. Det er grundlaget for virksomhedens overlevelse. For at gøre kunderne glade skal der tre dele til. Identificerer kundernes behov, følger op på hvordan kunderne oplever arbejdet og identificere kundernes fremtidige behov.

Konstante forbedringer

Aktivt forbedringsarbejde hjælper virksomheden med at udvikle sig og konstant forbedre sig. Det er vigtigt hele tiden at lære af fejl og vurdere, om virksomheden gør de rigtige ting.

Scroll to Top